=====A Covid-19 járvány hatása az emberi közösségekre===== A Gábor Dénes-díjasok Klubja online estjének szervezői **Ilinyi János** elnökhelyettes, **Dr. Haidegger Tamás** IB tag és **Ács Tünde Fatima** klubtitkár voltak, az est moderátora **Prof. Dr. Sarkadi Balázs** volt. Az estről készült felvételt [[https://www.youtube.com/watch?v=C4Wt9LRzTdk | IDE kattintva]] megtekintheti. **Dr. Darvas Ferenc** klubelnök köszöntötte a megjelenteket. __**Előadók:**__ * **Dr. Moldvay Judit**, Osztályvezető főorvos, Egyetemi magántanár, Országos Korányi Pulmonológiai Intézet **COVID-19 – Kihívások és kérdések a klinikum oldaláról** "A COVID-19 nagy kihívás elé állította az egészségügyi dolgozókat. Egy addig ismeretlen kórokozóval kellett felvenni a versenyt, ami új diagnosztikus és terápiás stratégiák kialakítását tette szükségessé. Az előadás során áttekintjük a betegség klinikai tüneteit, a főbb laboratóriumi és radiológiai eltéréseket, valamint a rendelkezésünkre álló terápiás lehetőségeket. Érintjük emellett a COVID-19 okozta járulékos veszteségeket és kihívásokat is." * **Dr. Gyarmathy Éva**, (MTA) TTK, Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos főmunkatárs **COVID generáció?** "A COVID-19 járvánnyal a 21. század beszólt a 20. században szocializálódott létünkbe. A biztonságos (vagy annak tűnő) környezet átalakult. Új hangsúlyok kerültek előtérbe, amelyek nyomán a látszat időnként elfedi a lényeget. A nyugalom felborult, és az elmaradott, leromlott oktatási rendszerben a földmozgás hatalmas repedést okozott. A tanítási-tanulási tevékenységek közé olyan jelenségek ékelődtek, amelyek nehezítik az együttlétet, a közös munkát. A bizonytalanság érzése rátelepedett elsősorban a tanárokra, de ezt a diákok is átérzik. Sokan úgy élik meg a helyzetet, hogy a lehetőségek beszűkültek. A még mélyen a szocializációs életszakaszukban lévő gyermekek számára a világlátás és a mindennapi rutin szintjén is beépülnek a történések, miközben a tanulásuk és a tanulás lehetősége is megváltozott. Lehetséges, hogy a járvány olyan erőteljes nyomokat hagy az érintett generáción hogy akár COVID generációként is gondolhatunk a mai gyerekek és fiatalok nemzedékére." * **Csepeli György**, professzor emeritus, ELTE TáTK Doktori Iskola, Interdiszciplináris Társadalomkutatások Program vezető **Mene, mene, tekel, ufarszin** "Az előadásban felelevenítem Belsazar babiloniai király utolsó estéjét, amikor a palotájában rendezett lakoma vendégei előtt a terem falán megjelent négy rejtélyes szó: mene, mene, tekel ufarszin. A szavak Belsázár végzetét jelezték, aki vétkei miatt elveszítette Isten kegyelmét. A vírusjárvány az emberiségnek szóló üzenet, melyre egyesek úgy reagálnak, hogy kényszeresen nem vesznek róla tudomást, míg mások depresszióba esnek. Mindkét reagálást a szorongás táplálja. Helyettük egy harmadik reagálást javaslok, melynek lényege az eddig járt utak elhagyása, az értékek átértékelése." * **Keserű György Miklós**, az MTA lev. tagja, Természettudományi Kutatóközpont, Gyógyszerkémiai Kutatócsoport, Magyar Koronavírus-kutatási Akciócsoport **Gyógyszeres lehetőségek koronavírus-fertőzöttek kezelésére** "Bár a COVID-19 járvány megállításában a döntő szerep a vakcináknak jut, a jelenleg is zajló klinikai vizsgálatok, az engedélyezési folyamat, a vakcinák hatékonysága, gyártása és logisztikája, valamint az oltási kampányok várható teljesítőképessége alapján szükség van és huzamos ideig szükség lesz olyan gyógyszeres terápiákra, amelyek segítséget nyújthatnak a vírusfertőzöttek kezelésében. A gyógyszeres kezelés lehetőségeit klinikai kutatások ezrei próbálják feltérképezni. Az előadás az eddigi eredményekről, a vírus elleni támadás lehetséges célpontjairól és módszereiről, valamint a magyar kutatásokról ad tájékoztatást." Az előadásokat kérdések, vita követte Sarkadi Balázs moderátor vezetésével. Sarkadi Balázs és Darvas Ferenc zárják az estet.