Tartalomjegyzék

Előadás a magyar természettudományos és technológiai művelődés, illetve képzés helyzetéről

Makadám Klub, 2008. november 11.

A Gábor Dénes Díjazottak Klubja ez év novemberi klubestjén a magyar természettudományos és technológiai művelődés és képzés helyzetének megvitatását tűzi napirendre. Ennek aktualitását a rendszerváltás óta tapasztalható természettudományos és műszaki ismeretek iránti érdeklődés jelentős csökkenése, ezen tantárgyak oktatásának háttérbe szorulása, a természettudományos-, és műszaki szakokra irányuló jelentkezések számának és minőségének csökkenése teszi indokolttá. Csökken a reálszakmák megbecsültsége, érdekérvényesítő ereje. Csökken a természettudományos órák száma és színvonala a középiskolákban. Elhanyagolható e terület eredményeinek megjelenése a médiában, politikában. Csökken a természettudományos, innovációs ifjúsági versenyek résztvevőinek száma. Problémáink vannak a szakmunkás képzéssel. Ugyanakkor a magyar gazdaság helyzete, Európa hiányosságai igényelnék e területek kiemelt kezelését.

A Klubest központi témája a természettudományos és technológiai művelődés és képzés iránt mutatkozó érdeklődés világszerte (legalábbis a fejlett világban) tapasztalható csökkenésének helyzete, s e helyzet javítása érdekében tett erőfeszítések során szerzett tapasztalatok cseréje volt. E nehéz helyzetet itthon mélyíti a természettudományos és műszaki ismeretek oktatásának háttérbe szorulása, a természettudományos-, és műszaki szakokra irányuló jelentkezések számának és minőségének csökkenése.

ELŐADÁSOK

Pavláth Attila (az American Chemical Society volt elnöke) kiemelte előadásában, hogy a jelenség ellensúlyozásául komoly erőt kell arra fordítani, hogy a tudományos eredményeket érthető és érdekes formában mutassuk be, a közérdeklődést is kiváltó hatásaiból kiindulva. Előadásának illusztrációjaként bemutatott egy Vándorkiállítást a kémia fontosságáról, amely bemutatóját CD-n át is adta az est résztvevőinek. A jelenség komolyságát jelzi az, hogy az amerikai egyetemeken a hallgatóknak már 1/3-a az ázsiai bevándorlók gyermekei, akik a tanulásban látják a felemelkedés lehetőségét. (Ennek ellensúlyozására például Kaliforniában, már szabályozzák azt, hogy hány százalék ázsiait vesznek fel.)

Szabó Gábor (Gábor Dénes-díjas fizikus, a SZTE egyetemi tanára) egy közelmúltban végzett felmérés eredményeit mutatta be, amelyeken keresztül érzékeltette a magyar közoktatás helyzetét és nehézségeit. Közoktatási reform negatív hatásaiként érzékelhetők például

Az is igaz, hogy ezek ellenére, Európai összehasonlításban, jelenleg még így is elfogadható helyen áll az ország.

Ismertette az OKNT bizottság fontosabb javaslatait:

Fráter György (a Svájci Kémikus Egyesület elnöke) a svájci közoktatási reform tanulságairól beszélt, amely során 1995-ben: egy osztályzatban sűrítették a biológia, fizika, kémia tárgyak értékelését, ám az eredmények negatív hatása miatt 2007-ben az intézkedést visszavonták.

Plasztikusan érzékeltette azt, hogy mit jelent egy magas technológiára felépülő gazdaság (Svájc) számára az, ha kevesen választják a természettudományos érettségit (15-20 %), a műszaki pályát (1000-1500 mérnöki állás üres), s ha csak külföldről sikerül kiegészíteni a szakember hiányt. Súlyos nehézségként említette azt is, hogy felzárkóztatásra ugyan sokat szánnak, de a tehetségeseket nem támogatják külön, s ez középszerűséghez vezet.

Több példát, akciót említett a természettudományok népszerűsítésére:

Fodor Erika (a Kutató Tanárok Szövetségének elnöke): a sikeres Szövetség munkáját mutatta be, amelyben a tanárok személyes példáikon keresztül növelik a tanulók motivációját

Az előadások után vitára került sor. A vita során felmerült az, hogy a Gábor Dénes Díjasok Klubja támogassa az OKNT bizottság javaslatait. Az est résztvevői úgy határoztak, hogy kerüljön az állásfoglalás megfogalmazásra, s ezt követően a tervezet elfogadásáról a tagok e-mail útján szavazzanak.

Itt megtekinthetik az est képeit.

Jegyzőkönyvet készítette: Ács Tünde Fatima klubtitkár